August 3, 2011

bicara tentang hari kebesaran

hari ni adalah hari ke 3 ramadhan..hari kebesaran yang dimaksudkan sudah semestinya la hari raya aidilfitri (^.^) hehehe baru hari ketiga puasa,aku dah sibuk2 pasal raya kan..

bukan apa,aku tiba-tiba teringat...this year's raya wont be the same...
tiba-tiba pagi ni aku sayu..sebak...
seriously,aku hampir menangis kat workstation aku ni masa aku dok menaip..

hari raya tahun ni,tanpa atuk di sisi...arwah wan telah lama pergi, dan perginya juga tatkala syawal...
terasa rumah atuk akan kosong dan hambar...apatah lagi ciklong dengan agenda ketamakannya sendiri..kami tak tau la sama ada dapat beraya di rumah atuk atau tak...

masih terngiang-ngiang dan segar dalam ingatan ku malam raya mesti arwah wan 'kerah tenaga' kami..aku selalunya akan diberi tugasan memotong bawang,halia etc untuk dibuat nasi dagang..selain tu disuruh pukul telur untuk dibuat kek masam manis.my faveret tuh! tapi kalau arwah wan buat je la yang faveret nya...lepas tu pepagi raya memang akan dibangunkan awal,yela,anak dara kan hehehe
 pergi sembahyang raya, balik rumah terus melantak.arwah wan selalu buat rendang daging dan nasi dagang.lepas tu terbentang atas meja, tapai pulut, satay,kek batik aku wajib hehe...
lepas tu takde lagi scene minum air kelapa dengan atuk..dulu atuk akan kait kelapa, potongkan untuk kami dan minum terus dari kelapa tu..

aku rindu untuk mengucup tangan dan pipi kedua-dua arwah...walaupun arwah wan kuat membebel tapi sumpah aku rindukan wan...keadaan raya dah tak sama sejak arwah wan meninggal 5 tahun lepas..sekarang arwah atuk pulak takde,lagi la bertambah kehambarannya..

aku berharap kami sepupu sepapat masih lagi dapat beraya di rumah atuk...bukan apa, ketamakan seseorang membuatkan kami seperti hilang hak ke atas rumah itu...nak beraya pun macam tak best je sekarang..kami dah tawar hati nak balik kampung...bayangkan la apa guna balik beraya kalau kena tidur hotel kan...semoga Allah memberi kesedaran kepada hambaNya yang tamak dan buta hati tu...

No comments: